Russian Spokeswoman Defends 'Foreign Agent' Law As 'An Eye For An Eye' Reaction.

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova has defended her country's controversial labeling of some foreign-funded media as "foreign agents" by saying Moscow was "forced" to adopt the measure in response to actions taken by the United States.

The labeling of "foreign agents" has been interpreted by many civil society activists as another tool for the Kremlin to use to intimidate Russia's political opposition, especially with parliamentary elections looming in September and the ruling United Russia party slumping in opinion polls.

"We were forced to do it to defend our journalists and our information space," Zakharova said at a breakfast roundtable on the "foreign agent" law in St. Petersburg on June 3.

"I would again like to remind you of the excellent expression that comes to us from our historical and religious heritage about 'an eye for an eye.' I think otherwise there would have been a lot of others who wanted to strike us and there would have been a lot more attacks."

Zakharova was the featured speaker at the roundtable , titled Business Breakfast For Foreign Media Agents With Maria Zakharova, which was held within the framework of the 2021 St. Petersburg Economic Forum.

Other panelists included Anna Belkina, deputy editor in chief of Russian state-owned RT television; Aleksandr Malkevich, general director of Russian state-controlled St. Petersburg Television; and Aleksei Venediktov, editor in chief of Ekho Moskvy radio, which is owned by the Russian state-controlled natural-gas giant Gazprom.

Andrei Shary, director of RFE/RL's Russian Service, which has been labeled a "foreign agent" media outlet under the law, also spoke briefly via video link from Prague.

Shary said RFE/RL rejected the "foreign agent" designation and charged that "freedom of speech is quickly being restricted in Russia," in part because of the law.

The same day as the forum, the business daily VTimes, which was designated a "foreign agent" last month, announced it will cease operations on June 12 because of "the risk of criminal prosecution of the publication's employees with the possibility of their incarceration."

The designation, the newspaper said in a statement on June 3, had also destroyed its business model and driven away advertisers and other partners.

When asked about the VTimes announcement, Zakharova said she was not informed about the matter, but added it sounded to her like "a purely financial matter."

Russia's so-called "foreign agent" legislation was adopted in 2012 and has been modified repeatedly. It requires nongovernmental organizations that receive foreign assistance and that the government deems to be engaged in political activity to be registered, to identify themselves as "foreign agents," and to submit to audits.

Later modifications targeted foreign-funded media.

In 2017, the Russian government placed RFE/RL's Russian Service on the list, along with six other RFE/RL Russian-language news services, and Current Time, a network run by RFE/RL in cooperation with VOA. The Russian Service of VOA was also added to the list.

At the end of 2020, the legislation was modified to allow the Russian government to include individuals, including foreign journalists, on its "foreign agents" list and to impose restrictions on them. Several RFE/RL contributors were placed on the list in December 2020.

The Russian state media monitor Roskomnadzor last year adopted rules requiring listed media to mark all written materials with a lengthy notice in large text, all radio materials with an audio statement, and all video materials with a 15-second text declaration.

RFE/RL rejects the "foreign agent" designation and has refused to comply with the rules, so the agency has prepared hundreds of complaints against RFE/RL's projects. When they go through the court system, the total fines levied could be more than $3 million.

RFE/RL has called the fines "a state-sponsored campaign of coercion and intimidation," while the U.S. State Department has described them as "intolerable." Human Rights Watch has described the foreign agent legislation as "restrictive" and intended "to demonize independent groups."

RFE/RL has filed a complaint about the matter with the European Court of Human Rights.

Zakharova repeated the Russian government's assertion that the creation of the register of "foreign agent" media in Russia was a response to a 2017 decision by the United States to compel RT to register under a 1938 law called the Foreign Agents Registration Act (FARA).

U.S. State Department spokeswoman Heather Nauert said at the time that FARA registration "is simply triggered when an entity or an individual engages in political activity."

"When the United States tells someone to register under a foreign-agent requirement, we don't impact or affect the ability of them to report news and information," Nauert said. "We just have them register. It's as simple as that."

Courtney Austrian, the U.S. charge d'affaires to the Permanent Council of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), told the council in March that "there is no equivalence between U.S. FARA legislation and Russia's 'foreign agent' law."

"Russia uses its 'foreign agent' law to restrict, intimidate, prosecute, and shut down civil society organizations and independent media," Austrian said.

While RT distributes its programs freely in the United States on cable television, RFE/RL and VOA have no access to cable television in Russia.

RFE/RL once had distribution agreements with nearly 100 radio channels inside Russia, but had lost them all by 2012 following a campaign of pressure by the authorities.

The U.S. decision to compel RT to register under FARA came after a January 2017 U.S. intelligence finding that RT and Russia's Sputnik news agency spread disinformation as part of a Kremlin effort to influence the 2016 U.S. presidential election in favor of Republican candidate and eventual winner Donald Trump.

Moscow has denied any such effort.

Roskomnadzor announced another set of complaints against RFE/RL's projects in Russia on June 2.

"After freezing our bank accounts, the Kremlin is now attempting to fine our Moscow bureau out of existence," RFE/RL President Jamie Fly said in response.

"This concerted pressure on RFE/RL and other independent media in Russia is only hurting the Russian people by depriving them of information choice. We will redouble our efforts to provide objective news and information to our audiences across Russia despite these outrageous attacks on our operations."

RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media. Each week, nearly 7 million people access RFE/RL's news portals in Russia.

Radio Free Europe

RFE/RL journalists report the news in 22 countries where a free press is banned by the government or not fully established, including Iran, Afghanistan, Pakistan, and Russia.

https://www.rferl.org/

Related news
All 50 members of the Portland police riot squad resign.

All 50 members of the Portland police riot squad resign.

Portland Police Association Executive Director Daryl Turner argues elected officials 'encouraged and enabled some of the violence' that was taking place over the more than 150 nights of riots in Portland. Subscribe to Fox News! Watch more Fox News...

New York, Ukraine: A village on the Donbass front - Focus on Europa.

New York, Ukraine: A village on the Donbass front - Focus on Europa.

In the Donbas region, a small town wants to avoid being bombarded by gunfire by renaming itself "New York"—which was actually its name until the end of World War II. Subscribe: For more news go to: Follow DW on social media: ►Facebook: ►Twitter: ►...

1

Brazil hits 500,000 Covid deaths as President Jair Bolsonaro still refuses to back social distancing.

Brazil hits 500,000 Covid deaths as President Jair Bolsonaro still refuses to back social distancing.

THE number of Covid deaths in Brazil has soared passed 500,000 - as President Jair Bolsonaro still refuses to back social distancing measures. The health institute Fiocruz says the situation in Brazil is "critical" and experts fear the country's o...

Sen. Graham has a message for Biden on bipartisan infrastructure deal

Sen. Graham has a message for Biden on bipartisan infrastructure deal

South Carolina Sen. Lindsey Graham details the $1.2 trillion bipartisan infrastructure plan that 21 senators have backed. #FoxNews #FoxNewsSunday Subscribe to Fox News! Watch more Fox News Video: Watch Fox News Channel Live: FOX News Channel (FNC)...

1 101

Stelter: Why isn't Fox News fact-checking Carlson's January 6 claim?.

Stelter: Why isn't Fox News fact-checking Carlson's January 6 claim?.

CNN's Brian Stelter emailed Fox News a number of questions about host Tucker Carlson's claim that the FBI was behind the January 6 Capitol insurrection and why their team of journalists have not investigated the veracity of the allegations. #Brian...

Biden admin wants to re-enter Iran nuclear deal to pen 'longer, stronger agreement'.

Biden admin wants to re-enter Iran nuclear deal to pen 'longer, stronger agreement'.

National Security Advisor Jake Sullivan discusses the Biden administration's plan to re-enter and possibly rewrite the Iran nuclear deal Subscribe to Fox News! Watch more Fox News Video: Watch Fox News Channel Live: FOX News Channel (FNC) is a 24-...