European parliament magazine 'filled with pro-Russia content'.

1 200

An EU taskforce responsible for tackling disinformation has revealed a self-styled news magazine for the European parliament is copying half of its articles directly from the Kremlin-funded news channel RT.

EP Today, whose readers include senior MEPs, the European commissioner for digital economy and society, Mariya Gabriel, and European ambassadors to the EU, is said to be dominated by articles from the Russian outlet.

The taskforce concluded in its report that the site, which has 145,000 Facebook fans and publishes about 25 articles a day, is a “lobbying platform, presented as a serious news outlet, whose target audience are EU decision-makers”.

It also found the online magazine, whose followers on Twitter include the European Conservatives and Reformists political group, of which Conservative MEPs are members, used the name of the European parliament in a “misleading way and without any legal authorisation”.

The online magazine claims to have staff operating in Brussels but the taskforce found it only had a mailbox address and none of its editors were on LinkedIn or Twitter. The site’s four Facebook page administrators are said to be situated in India.

“Since 24 October 2018, 47% of the articles are word-for-word copies of articles from RT.com,” reported the EU’s East StratCom taskforce.

“Of the 17,697 articles published under the news section between 6 April 2017 and 23 August 2019, there were only 25 contributions from “MEPs or other decision-makers … A mere 0.14%”.

Before 24 October, EP Today only republished articles from Voice of America, the US government’s international radio and television service. The taskforce does not explain the change in the site’s content.

RT, formerly known as Russia Today, was fined £200,000 in July by the UK media regulator, Ofcom, for breaching impartiality rules on seven occasions in the six weeks that followed the Salisbury novichok poisonings in 2018.

The station has previously responded to criticism by claiming it does not breach rules of due impartiality since its viewers expect it to provide a pro-Russian viewpoint.

Related news

The 'blob': zoo unveils baffling new organism with 720 sexes.

It has no mouth but can digest food, no brain yet can learn and can heal itself in minutes A Paris zoo has showcased a mysterious new organism, dubbed the “blob”, a yellowish, unicellular, small living being which looks like a fungus but acts like...

Uruguay rugby players questioned by police over alleged nightclub assault in Japan.

The two unnamed players also allegedly punched walls Organising committee says both have expressed regretPolice in Japan have questioned two Uruguay players who allegedly assaulted a nightclub employee hours after the team’s exit from the Rugby Wo...

Celebrity news UK: Latest as The Apprentice’s Souleyman slams ‘patronising’ Lord Sugar and Strictly Craig hits back.

1

HERE is your daily roundup of the celebrity news that has made headlines over the past 12 hours. The Apprentice’s axed candidate Souleyman Bah refused to go quietly last night, slamming Lord Sugar as “patronising” to The Sun Onli...

South Korea uses snipers, drones to stop swine fever spreading from North Korea.

1 14

Feral hogs are thought to be a main reason for its spread, and North Korea has been snubbing the South's repeated calls for joint quarantine efforts, officials say.

Woman has her bloody tampon pulled out by police on roadside – and could get $200,000 payout.

1

A WOMAN who had her bloody tampon pulled out by a police officer in a roadside stop is now in line for a $205,000 (£160,000) payout. Natalie Simms, 40, filed a lawsuit against the city of San Antonio, Texas and ex-Detective Mara Wilson – who...