Where Putin’s media-wielding men in Ukraine get their money.

Editor’s Note

This week, Ukraine took steps to shut down the main sources of pro-Russian propaganda in the country, which are traced to Putin’s number one man in Ukraine, Viktor Medvedchuk, and his close business associate Taras Kozak. While the reasoning behind the decision was not yet made public, we investigated where the two men get their money (spoiler: it’s actually not theirs, it’s their wives’).

In the late evening of 2 February 2020, Ukraine was shaken by the unexpected — though long-discussed — decision of President Zelenskyy and the Security and Defence Council (RNBO) to sanction Taras Kozak , a Ukrainian MP and oligarch.

The sanctions freezing his assets also blocked the broadcasting of his three TV channels — the main media resource in Ukraine of the pro-Russian party Opposition Platform – For Life. The channels openly advocated for closer ties with Russia and broadcasted Kremlin narratives amid the current Russo-Ukrainian hybrid war.

Kozak and his channels were sanctioned for five years. Although Kozak is the official registered owner, de facto, the channels have also been controlled by Viktor Medvedchuk , Kozak’s business partner and the #3 MP of Opposition Platform For Life. Putin is godfather to Medvedchuk’s daughter, which makes them akin to family members according to Slavic tradition; the two men typically meet in this regard at least once a year.

In other words they are as close to family as can be.

Medvedchuk belongs to the Top 10 richest people in Ukraine and is the richest known promoter of the Russian world in Ukraine.

Ukrainian investment company Dragon Capital has estimated his total assets at $776 million. Medvedchuk’s financial resources stand behind a substantial part of pro-Russian propaganda and activity in Ukraine.

Taras Kozak (left) and Viktor Medvedchuk (right). Photo: portal.lviv.ua

Kozak is also a Ukrainian oligarch, often called a “Magnate of the Lviv Oblast.” A good deal of his net worth has financed the TV channels that were blocked this week. But most importantly, Medvedchuk and Kozak share huge profits, both from the oil extraction industry in Russia, as well as illegally imported coal from the Russia-occupied Luhansk People’s Republic and Donetsk’s People Republic (known as L/DNR) into Ukraine.

Thus, not only Ukrainian, but primarily Russian and separatist/terrorist money, lay behind pro-Russian politicians and pro-Russian propaganda in Ukraine.

“As for Medvedchuk’s party, there are big questions … Where did they get the money to finance the party? Where did they get the money to finance the TV channels? We have the answers – the amounts of cache, from where and from which country they get it all. And it will be a very loud story which will end very badly,” said Zelenskyy in his interview dedicated to the first 100 days of presidency, on 31 August 2019.

Indeed, the question of utmost importance was: do Medvedchuk and Kozak receive financial aid from Russia? Or are they just Ukrainian oligarchs who like other oligarchs attain profits through corrupt schemes, but in Ukraine?

Importantly, the Ukrainian Security Service (SBU) claimed it has evidence proving Kozak received funds for his propagandist TV channels from coal businesses protected and supported by L/DNR militants. The security service did not publish evidence since it is classified. The following is what Ukrainian journalists have been able to investigate in recent years about Medvedchuk and Kozak, particularly their profits gained unscrupulously from Russia and L/DNR.

Their gains have not just come from Russian businesses but very likely as “gifts” by Putin himself to support his allies in Ukraine

Portrait of Viktor Medvedchuk wearing the Imperial military uniform of the Russian Empire. According to media outlet Nashi Groshi, the portrait was allegedly found in the office of Medvedchuk’s NGO Ukrainian Choice.

In 2014, Medvedchuk was sanctioned by U.S. President Obama. His Executive Order stated the following about Medvedchuk:

“Medvedchuk, leader of NGO Ukrainian Choice, is being designated for threatening the peace, security, stability, sovereignty, or territorial integrity of Ukraine, and for undermining Ukraine’s democratic institutions and processes. He is also being designated because he has materially assisted, sponsored, or provided financial, material, or technological support to Yanukovych and because he is a leader of an entity that has, or whose members have, engaged in actions or policies that undermine democratic processes or institutions in Ukraine.”

This sanction limited the possibilities for Medvedchuk’s companies. To skirt the repercussions, he registered all his business holdings to his wife Oksana Marchenko . Medvedchuk said:

“My wife is not in business, she owns it. And I manage it. Why can’t I own a business? Because my ‘beloved’ Americans have imposed sanctions on me since March 2014.”

Oksana Marchenko, the wife of Viktor Medvedchuk while conducting the TV-show X-factor. Source: detector media

In 2020, Medvedchuk’s wife gained her largest income payment — $10 million — from an offshore company Tumillion Investments Ltd., according to an official e-declaration. In 2018, investigative journalists examined the activity of this company and determined it was just a cover for Marchenko’s ownership of an oil extraction company in Russia.

This Russian company provides one of the largest amounts of income to Medvedchuk’s family. Subsequently, as the same e-declaration proves, millions of hryvnias flow from Medvedchuk to the pro-Russian NGO Ukrainian Choice, as well as his party Opposition Platform in the form of donations.

The Russian oil company in which Medvedchuk’s wife holds 60% of shares was transferred to her in a particularly interesting way in 2017, according to journalists of Skhemy, a joint project of RFE/RL and Ukraine’s public broadcaster Suspilne (read an English translation here).

In 2015, the Russian authorities announced a tender for the right to extract oil at one of the three largest fields in the Khanty-Mansi Autonomous Okrug – Gavrykovskiy. The competition immediately raised a scandal due to a strange requirement for the applicants — only those companies that had oil refineries in the Rostov Oblast could stand to win the tender.

There was only one such company. Due to these discriminatory conditions (as reported by the Russian newspaper Kommersant), the state giant Rosneft tried to sue, but soon, for unknown reasons, simply withdrew its application.

Why did Rosneft, controlled by Putin’s man Igor Sechin, withdraw the complaint? Likely, because the factory was destined for another purpose.

As expected, the Russian company NZNP Trade “won” the competition, being the sole refinery in Rostov. However, it only started refining oil in 2017 — two years after the original tender — when it was purchased by Medvedchuk’s wife through an offshore company.[/box]

Natalia Lavreniuk. Omage: Liga.net

While Medvedchuk’s wife owns 60% of the company, another 25% is owned by Taras Kozak’s (common-law) spouse of 10 years, Natalia Lavreniuk . Kozak, Medvedchuk’s business associate, is considered to be the #2 power broker in Ukraine after Medvedchuk. Apparently, Kozak too did not want to reveal ownership of his Russian business and followed suit by registering it to Lavreniuk.

Lavreniuk officially discloses a very modest salary and a single offshore company. Meanwhile, she owns 12 apartments, 10 land plots, and a house under construction in a forest land community. The logical explanation is that Lavreniuk got the firm and all the property from her common-law husband Taras Kozak — who was meant to take responsibility for TV channels.

Joint flights of Taras Kozak and Natalia Lavreniuk of the last 10 years according to the journalists of Skhemy.

Not only Russians but L/DNR militants too supported Kozak and Medvedchuk in their business activity, contrary to Ukrainian laws

Although the SBU has refrained from publishing any evidence proving the Donbas coal companies are behind Kozak’s funding for TV channels, as early as 2016 investigative journalists published reports that shed light on Kozak’s and Medvedchuk’s illegal activity.

In 2015, when Donbas was occupied by Russia, Ukraine lost 88 coal mines, which led to a serious deficit of coal. The two business moguls illegally sold coal from occupied mines to state-owned power plants at a great profit. According to Ukrayinska Pravda, they had the coal smuggled in from the L/DNR under the guise of South African coal.

Officially, the key trader who sold coal to Ukraine in 2015 was Arida Global Limited . The company sold 76,000 tons of coal that were allegedly shipped from the South African Republic to Russian Rostov by a single freighter MV MBA MOONRAY and then transported to Ukraine by rail. The story does not add up for a number of reasons.

  • The ship did not enter the Black Sea in 2015;
  • The ship could only carry a maximum of 57,000 tonnes, not 76,000;
  • The route itself is strange. Why go through Russia, if Ukrainian ports are closer and the coal could be transported there directly?

The far more plausible scenario is that the South African route was concocted simply to avoid sanctions; whereas in fact the coal was indeed being extracted from occupied Donbas and then transported through Russia by rail. The actual (orange) and purported (blue) routes are depicted below. Who would be behind such a ludicrous scheme? Clearly Taras Kozak and very likely Medvedchuk as well.

Euromaidan Press

News and Opinion from Ukraine and Europe on Military and Political Developments.

http://euromaidanpress.com/

Related news
Green party 'shocked' boiler upgrade scheme is not mandatory.

Green party 'shocked' boiler upgrade scheme is not mandatory.

Green party MP Caroline Lucas feels the Government's boiler upgrade scheme falls short as its not mandatory. It comes ahead of Boris Johnson announcing plans that households will be able to apply for a £5,000 grant to swap their gas boiler for a l...

1 36

Lindsey Graham blames Biden for allowing China to leapfrog US.

Lindsey Graham blames Biden for allowing China to leapfrog US.

Senate Judiciary Committee member reacts to China ramping up military threats on 'Hannity' #FoxNews Subscribe to Fox News! Watch more Fox News Video: Watch Fox News Channel Live: FOX News Channel (FNC) is a 24-hour all-encompassing news service de...

LIVE: Boris Johnson hosts UK global investment summit.

LIVE: Boris Johnson hosts UK global investment summit.

Boris Johnson will announce £9.7 billion of new overseas investment in the UK, creating 30,000 additional jobs, Downing Street has said. The Prime Minister will roll out the red carpet for business leaders including Microsoft co-founder Bill Gates...

Furious motorist in drives into Insulate Britain protesters.

Furious motorist in drives into Insulate Britain protesters.

A furious motorist drives her Range Rover at Insulate Britain protesters has been caught on video. Footage shows a pair group of protesters being confronted by the woman who screams at them “let me take my son to school”. After getting back into h...

Remembering Colin Powell, former secretary of state.

Remembering Colin Powell, former secretary of state.

Former secretary of state and chairman of the Joint Chiefs of Staff died due to complications from COVID-19, according to his family. Powell, who was fully vaccinated but immunocompromised, was 84.

Editor of BILD tabloid sacked after New York Times exposes misconduct - DW News.

Editor of BILD tabloid sacked after New York Times exposes misconduct - DW News.

The editor in chief of Germany's best-selling newspaper BILD has been removed from his post over revelations of misconduct. Publishing company Axel Springer said Julian Reichelt would be axed from the helm with immediate effect. The 41-year-old wa...